Czym jest model AIDA i jaką pełni rolę w marketingu?

Skuteczny marketing wiąże się z wieloma procedurami, które mają na celu rozwój firmy. Wśród metod pozyskiwania klientów wyróżnić można między innymi model AIDA – dowiedz się, czym się ona wyróżnia oraz dlaczego zastosowanie się do modelu AIDA pomoże ci zwrócić uwagę odbiorcy. 

Model AIDA, czyli sposób na przyciągnięcie uwagi

Model AIDA składa się łącznie z czterech etapów, które mają na celu wzbudzenie zainteresowania danym produktem na tyle, aby finalnie potencjalny klient zdecydował o złożeniu zamówienia. Zastosowanie tego modelu pozwoli ci tworzyć treści skłaniające do skorzystania z twojej oferty, czyli podjęcia decyzji zakupowej. Jak już wspomnieliśmy, model AIDA to połączenie czterech etapów, do których kolejno należą:

  • Attention – chcąc zdobyć klienta, należy wzbudzić jego zainteresowanie. W tym przypadku najważniejsza jest przykuwająca uwagę reklama, dzięki której twój potencjalny klient zdecyduje o tym, czy warto skorzystać z proponowanej przez ciebie oferty. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne i ma duży wpływ na to, jak będziesz postrzegany przez swoich odbiorców. Oczywiście, opracowanie niepowtarzalnej i charakterystycznej reklamy nie zawsze należy do najprostszych zadań – zawsze możesz jednak skorzystać z pomocy agencji, na przykład adwords-seo.pl, z którą droga do twojego sukcesu będzie dużo prostsza;
  • Interest – dobra reklama, która musi przyciągnąć uwagę to pierwszy i najważniejszy krok, jednak nie możesz zapominać o kolejnych, które również wpływają na decyzje twoich potencjalnych klientów. Drugim krokiem jest wzbudzenie zainteresowania wybranej przez siebie grupy docelowej, poprzez przekazanie informacji w ciekawy i przyciągający uwagę sposób. W zależności od profilu działalności, lepiej może sprawdzić się sama treść bądź sama grafika, która będzie pozytywnie oddziaływać na grono użytkowników;
  • Desire – jest to etap, którego głównym celem jest stworzenie w użytkowniku potrzeby posiadania tego, co masz mu do zaoferowania. Treść zastosowana na tym etapie musi przemawiać językiem korzyści oraz przede wszystkim skupiać się na kliencie. Warto jednak mieć na względzie jedną podstawową zasadę: nie mijać się z prawdą. Każdy produkt lub usługa posiada swoje zalety – ważne, aby przedstawić je w jak najlepszym świetle, jednak bez zbytniego koloryzowania. Skup się na opisaniu korzyści, jakie otrzymają potencjalni klienci podejmując się złożenia zamówienia;
  • Action – ostatni etap to skuteczne wezwanie do działania. Pamiętaj, że zbyt nachalne i krzykliwe metody mogą przynieść odwrotny skutek, przez co zdobycie uwagi klienta w poprzednich krokach pójdzie na marne. Na korzyść twojej firmy zadziała naturalne podejście: kiedy zareklamujesz odpowiednio dany produkt, zaś twój potencjalny klient poczuje, że jego posiadanie przyniesie mu pewną korzyść, przedstaw mu opcję pozostawienia kontaktu do siebie, dzięki czemu otrzyma od twojej firmy pełną ofertę dotyczącą tego, co go interesuje.

Model AIDA – przykład

Zastanawiasz się, jak w praktyce wygląda model AIDA przykład? Najlepszym przykładem są między innymi reklamy teaserowe – w tym przypadku, pierwsza z części reklamy jest przedstawiana jest w nieoczywisty sposób na przykład na billboardach. Umieszczenie w niej charakterystycznego elementu intryguje odbiorcę, dzięki czemu jest on ciekawy, czego dokładnie dotyczy dana reklama. Doskonałym sposobem jest zawarcie w niej adresu strony internetowej, co pozwoli przekierować na nią ruch zainteresowanych odbiorców. Po przejściu na stronę, potencjalny klient nabiera potrzeby posiadania danego produktu bądź usługi, co może zrealizować przy pomocy formularza, w którym może zostawić swoje dane kontaktowe, w celu poznania szczegółów oferty. Model AIDA to skuteczna i uniwersalna metoda, która zdecydowanie sprawdzi się w dowolnej branży. Stosując się do przedstawionych zasad, możesz pozyskać znaczną ilość nowych klientów, co przyczyni się do znacznego rozwoju twojej firmy.