Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Poznaj model AIDA
Wydaje ci się, że wszystko robisz dobrze – masz świetną ofertę, wysokiej jakości produkty, funkcjonalną witrynę internetową – a mimo to wyniki sprzedaży nie są imponujące? Czasami wystarczy wdrożyć drobne zmiany, aby osiągnąć spektakularny sukces. Koniecznie poznaj model AIDA, szeroko wykorzystywany w marketingu, a szczególnie w branży e-commerce.
Czym jest model AIDA?
Model AIDA to technika marketingowa, opracowana już na przełomie XIX i XX wieku. Zauważono wówczas pewną zależność pomiędzy prowadzeniem kampanii reklamowej a reakcjami i decyzjami konsumenta. Zaowocowało to opracowaniem modelu AIDA, który oczywiście z biegiem czasu modyfikowano – tak, by dostosować do nowych warunków i zmieniających się realiów rynkowych.
Obecnie model AIDA (jest to akronim) opiera się na następujących filarach:
- Attention – przyciągnięcie uwagi klienta
- Interest – zainteresowanie
- Desire – pożądanie
- Action – działanie
A zatem: musisz zwrócić uwagę odbiorcy, a następnie zainteresować go produktem czy ofertą. Kolejny krok to wzbudzić w nim pożądanie i przekonać do tego, że potrzebuje danego produktu lub usługi. Na koniec trzeba zastosować CTA (Call to action), aby zmotywować klienta do działania. Jeśli chcesz dokładniej zapoznać się z tą techniką sprzedażową, to zajrzyj na: adwords-seo.pl.
Jak model AIDA wpłynie na zwiększenie sprzedaży w twoim sklepie internetowym?
Model AIDA niezmiennie sprawdza się zarówno w sprzedaży bezpośredniej, jak również w marketingu internetowym i branży e-commerce.
Warto wykorzystać ścieżkę modelu AIDA w takich obszarach, jak:
- kampania mailingowa
- reklama w mediach społecznościowych
- w content marketingu
- kampanie teaserowe
- spoty reklamowe
- reklama stacjonarna
Pamiętaj, że dobra reklama opiera się na przekonaniu potencjalnego klienta, że to właśnie twój produkt zaspokoi jego potrzeby i polepszy jakość jego życia. Najpierw trzeba jednak skutecznie przyciągnąć uwagę klienta i podtrzymać jego zainteresowanie. Badania socjologiczne pokazują też, że potencjalny klient musi otrzymać jasny komunikat i wezwanie do działania – wtedy podświadomie czuje się „zobowiązany” nie tylko do podjęcia decyzji zakupowej, ale przede wszystkim do sfinalizowania zakupu. To właśnie za tym stoi technika oparta na modelu AIDA. Wdrożenie tej strategii przynosi zauważalne rezultaty.
Jak wdrożyć model AIDA – przykład
Jak już wspomnieliśmy – model AIDA można zastosować na wielu różnych płaszczyznach. W kampanii mailingowej istotny jest tytuł maila, który przykuje uwagę odbiorcy, ale równie istotnym elementem jest CTA oraz koniecznie przycisk, odsyłający klienta na twoją stronę. Pamiętaj też, by rzetelnie informować odbiorcę, co się stanie po kliknięciu przycisku.
Strategię AIDA koniecznie stosuj także podczas przygotowywania treści marketingowych. W tekstach ważna jest ich struktura – krótki i treściwy lead, przejrzysty spis treści, optymalna długość akapitów, chwytliwe nagłówki, wyliczenia, a także czytelne bloki tekstu a nie jedna ściana.
Teksty powinny być merytoryczne; tak, aby odpowiadały na zadawane przez odbiorców pytania. Ważne jest też nasycenie frazami kluczowymi z krótkiego i długiego ogona. Przygotowując treści, pamiętaj też o zasadzie, która mówi, by opisywać nie tylko cechy, ale podkreślać wynikające z nich korzyści. I na odwrót: korzyść musi być uargumentowana konkretną cechą. Nie zapomnij zakończyć tekstu CTA. Najlepiej zlecić przygotowanie kampanii marketingowej (w tym content marketing) profesjonalnej agencji SEO.